Blog - GAMMA stimuleert klanten voor verantwoord aankoopgedrag
In doe-het-zelf winkels vind je heel wat houten PEFC-gecertificeerde producten. Denk maar aan plaatmateriaal, balken, laminaat, tuingereedschap, tuinhuisjes,… Retailer GAMMA wil met een campagne duurzaam hout in de kijker zetten. In de winkelrekken van de GAMMA-winkels zie je voortaan banners hangen met de slogans “Hou(t) van PEFC – Producten met het PEFC-label geven onze bossen een mooie toekomst’ en Franstalig ‘Consommer responsable, c’est facile avec PEFC! – Acheter des produits PEFC, c’est prendre soin de nos forêts’. GAMMA is daarmee de eerste doe-het-zelfzaak in België die actief PEFC promoot met een campagne.
PEFC-gecertificeerd hout wordt een jaar lang in de kijker gezet door Gamma
Om klanten te stimuleren om te kiezen voor duurzaam hout, heeft GAMMA de handen in elkaar geslagen met PEFC Belgium, de non-profit organisatie die het PEFC-keurmerk in België promoot. De 71 Nederlandstalige en 14 Franstalige doe-het-zelf winkels van Gamma kregen allemaal twee verticale banners overhandigd om een jaar lang uit te hangen bij de rekken waarin PEFC-gecertificeerd hout aangeboden wordt.
“GAMMA streeft ernaar haar maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen in de circulaire economie, als middel om de toegang tot materiële welvaart van toekomstige generaties te waarborgen. Gelabeld hout past heel goed in dit voornemen. De grondstof is herbruikbaar, recyclebaar en hernieuwbaar”, vertelt Eric Jan Schipper, Manager Compliance Services & Public affairs van GAMMA. GAMMA neemt ook nog tal van andere duurzame initiatieven, zoals duurzaam verpakken, het faciliteren van inzamelsystemen en het bewust maken van de consumenten. “Duurzaam hout speelt een grote rol hierin, omdat deze grondstof in heel veel producten te vinden is in de bouwmarkt. Denk maar aan hout, plaatmateriaal, parket, laminaat, tuinmeubelen, kasten,…”, gaat Eric Jan Schipper verder. De campagne in samenwerking met PEFC Belgium om duurzaam hout te promoten, past volledig in deze visie.
PEFC Belgium moedigt deze inspanningen van GAMMA aan. “Het is belangrijk dat ook de detailhandelaars zelf PEFC-gecertificeerde producten promoten. Op die manier tonen ze hun maatschappelijke betrokkenheid en worden mensen tijdens hun aankoop onmiddellijk geïnformeerd en bewust gemaakt”, vertelt Mieke Vercruijsse, communicatieverantwoordelijke van PEFC Belgium. “We hebben niet de bedoeling de klanten te bestoken met een reeks aan facts and figures, maar willen met een mooie foto van het bos een goed gevoel creëren en de consumenten hierbij stimuleren zich in te zetten voor de toekomst van onze bossen. Dit kan door het kopen van PEFC-gecertificeerde producten.”
Uit een studie van de Universiteit Antwerpen, uitgevoerd eind 2015, blijkt dat 70% van de consumenten een houtproduct met keurmerk verkiest boven een niet gecertificeerd product. Toch is het PEFC-keurmerk en dan vooral de betekenis ervan (duurzaam bosbeheer en derhalve hernieuwbare grondstoffen), nog onvoldoende bekend. “Met een dergelijke communicatiecampagne in de winkels, dus net voor de aankoop, hopen we de klanten van GAMMA bewust te maken. We zijn blij dat GAMMA haar verantwoordelijkheid opneemt voor de toekomst van onze bossen en deze verantwoordelijkheid ook deelt met haar klanten”, besluit Mieke Vercruijsse.
Websites van:
No Description