Page - Fashions change, Forests stay
De invloed van mode op onze bossen
Je staat er misschien niet altijd bij stil, maar de wereldwijde mode-industrie heeft een enorme impact op het milieu in zijn geheel en op onze bossen in het bijzonder. Als het aan PEFC ligt, komt daar snel verandering in. Dat kan ook, zelfs zonder het roer rigoureus om te gooien. Het is vooral een kwestie van het maken van de juiste, duurzame keuzes. Dat geldt zowel voor de producent als voor de consument.
In de modewereld worden veel natuurlijke bosvezels gebruikt, waarvan viscose, acetaat en lyocell de bekendste zijn. Deze stoffen worden (deels) gemaakt van cellulose, wat weer wordt
gewonnen uit hout. Uiteraard wordt in de mode ook veel gebruik gemaakt van verpakkings-en transportmateriaal en ook voor al dat hout en papier zijn bomen nodig. De totale impact van de modewereld op onze bossen is dus zonder meer groot te noemen.
PEFC is ’s werelds grootste organisatie die strijdt voor duurzaam bosbeheer. Het belang van onze bossen is evident: ruim 80 procent van alle dier- en plantensoorten leven er en zo’n 1,6 miljard mensen zijn afhankelijk van het bos, omdat ze er wonen of werken. Maar dat betekent volgens PEFC nog niet dat je het bos niet zou mogen gebruiken voor zaken zoals de kledingindustrie, integendeel zelfs. PEFC promoot het gebruik van houtproducten juist, als ze maar afkomstig zijn uit duurzaam beheerde bossen.
Animatie over positieve keuzes maken door Sam Pierpoint
Veel bedrijven in de modewereld blijken op dit moment nog niet volledig op de hoogte van alle mogelijkheden die er zijn om op een duurzame manier gebruik te maken van houtproducten en PEFC ziet het als zijn taak om bedrijven daarbij te helpen. PEFC is daarom met een speciale campagne gestart, gericht op deze industrie: Fashions change, Forests stay.
De Britse papierkunstenaar Sam Pierpoint heeft daarvoor een kleurige animatie gemaakt, waarin zij laat zien hoe de modewereld door het maken van een aantal positieve keuzes bij kan dragen aan een leefbaardere wereld.
Animatie gemaakt door papierkunstenares Sam Pierpoint:
Maak vijf stappen en voldoe aan je doelstellingen
Natuurlijke bosvezels kunnen oneindig lang worden gewonnen uit onze bossen, zo lang er maar steeds opnieuw bomen worden aangeplant. In een PEFC-gecertificeerd bos is dat het geval. Modeproducenten en -retailers kunnen op die manier voldoen aan hun eigen milieudoelstellingen. PEFC wil bedrijven helpen bij het behalen van die doelen en heeft daarom een speciaal whitepaper (Engels) geschreven voor de modewereld. Daarin is onder meer een ‘colloboration roadmap’ opgenomen opgenomen, die partijen in vijf stappen helpt naar een duurzame manier van samenwerken met PEFC.
Bosbeheer kan worden gecertificeerd, als wordt voldaan aan de eisen van PEFC. Dit certificeren gebeurt door een onafhankelijke partij. Heeft een bos eenmaal een PEFC-certificaat, dan kunnen ook de grondstoffen uit die bossen het keurmerk krijgen.
Wereldwijd hebben op dit moment ruim 23.000 verwerkende bedrijven het PEFC Chain of Custody certificaat . Als de mode-industrie gaat werken met de PEFC-gecertificeerde vezels, dan kunnen ook consumenten eenvoudiger hun een steentje bijdragen aan een leefbaardere wereld. Ze kunnen dan immers bewust kiezen voor kleding die is voorzien van het PEFC-keurmerk.